Proč vitamin C

 

Je to známá věc – vitamin C nebo-li kyselina askorbová je jednou z nejdůležitějších látek, kterou naše tělo potřebuje pro správné fungování. V období, kdy se kolem nás kupí nespočet virů, je příjem dostatečného množství vitaminu C důležitější než kdy jindy.

Céčko je antioxidant, který chrání tělo před oxidací, pomáhá regeneraci vitaminu E v těle, snižuje riziko srdečně-cévních onemocnění, ovlivní ale i vzhled pokožky. 

Podílí se na syntéze karnitinu, dopaminu a kolagenu v těle a tím zabezpečuje pružnost a odolnost kůže. Potřebujeme jej i pro pevnost zubů a dásní nebo správné fungování žlučových kyselin. 

A to rozhodně není vše, co má vitamin C v lidském organismu na starosti. Jenže naše tělo si vitamin C nedokáže vytvořit samo a mnoho lidí může trpět jeho nedostatkem. Postarat se o to, aby jej náš organismus měl dostatek se musí každý sám. 

Běžně jej získáváme z ovoce a zeleniny, jedním z důležitých zdrojů je kysané zelí, citrusové plody nebo papriky, ale i kiwi, petrželová nať nebo brokolice.

 

Více není přínosem

Doporučená denní dávka “céčka” je u dospělého člověka 90 mg, kuřáci by měli tělu dodat asi o 35 mg více. Vitamin C potřebují ve zvýšené míře i ti, kdo bojují se stresem nebo velkou fyzickou zátěží, zvýšená dávka prospěje i obyvatelům velkoměst, kde to s čerstvým vzduchem není až tak slavné. 

Zvýšit příjem vitaminu C je potřeba také v období, kdy potřebujeme posílit imunitu. Jako zdroje si můžeme vybrat nejen čerstvé ovoce a zeleninu, ale také potravinové doplňky

Jejich použití má však svá pravidla. Kdo si totiž myslí, že se na začátku týdne v podobě hrsti tabletek předzásobí vitaminem C do foroty a nebude už muset na jeho další dávkování myslet, mýlí se.

Překračovat doporučené dávky je vysoce nehospodárné. Vitaminem C se sice nemůžeme předávkovat, jak je to někdy možné s ostatními vitaminy nebo stopovými prvky, ale když si dopřejeme “céčka” příliš, naše tělo si vezme jen to, co potřebuje a zbytek močí bez milosti vyloučí.

 

Kdy zvýšit příjem “céčka”

  • Při nachlazení a chřipce

  • Při infekčních a virových onemocnění

  • Při poranění

  • Při špatné kvalitě pokožky

  • Při vysokém cholesterolu

  • Při psychických potížích a dlouhodobém stresu

 
PR